Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 15 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Finanční gramotnost studentů ekonomických a neekonomických studijních programů vysokých škol
Gracová, Eva
Bakalářská práce se zaměřuje na hodnocení úrovně finanční gramotnosti studentů, kteří studují ekonomické a neekonomické programy na vysokých školách. Pomocí dotazníkového šetření práce zkoumala rozdíly v úrovni finanční gramotnosti mezi těmito dvěma skupinami studentů. Práce identifikuje klíčové faktory ovlivňující finanční gramotnost a koncepty behaviorální ekonomie slouží k porozumění důvodů finančních rozhodnutí. Dále se práce věnuje zkoumání, zda studenti uvažují o spoření na důchod a jaké jsou jejich finanční znalosti. Výsledky šetření odhalily rozdílné úrovně znalostí mezi oběma skupinami studentů. Na závěr práce jsou navrhnuta doporučení pro management bankovních institucí s ohledem na zlepšení finanční gramotnosti mezi mladými lidmi.
Chování spotřebitele na trhu s doplňky stravy
Parfusová, Zuzana
Parfusová, Z. Chování spotřebitele na trhu s doplňky stravy. Diplomová práce. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2023. Diplomová práce se zabývá chováním spotřebitele na trhu s doplňky stravy. Jejím cílem je identifikace faktorů, které ovlivňují chování spotřebitelů na daném trhu. Dílčím cílem je zjistit, zda na spotřebitele při výběru a nákupu doplňků stravy působí framing efekt. Teoretická část vychází z odborné literatury a zaobírá se pojmy týkajícími se sledované problematiky. Analytická část zahrnuje analýzu sekundárních i primárních dat. Na základě získaných výsledků z provedených analýz jsou navržena doporučení pro podnikatelské subjekty působící na trhu s doplňky stravy.
Reklama na důchodové spoření v kontextu behaviorální ekonomie
Dlouhý, Ondřej
Dlouhý, O. Reklama na důchodové spoření v kontextu behaviorální ekonomie. Bakalářská práce. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2023. Hlavním cílem práce je zjistit vliv reklamy na postoje a záměry jednotlivců v oblasti důchodového spoření. Klíčový pohled bude zaměřen na komunikační strategie, jako je humor a nostalgie. V literární rešerši je popsána problematika psychologie reklam, komunikačních strategií reklam a významné fenomény behaviorální ekonomie, mezi které patří úzké a široké rámování, pomalé a rychlé myšlení, averze ke ztrátám nebo riziku. Pro naplnění cílů jsou prozkoumány reklamy na důchodové spoření na českém trhu, které jsou následně analyzovány v souvislosti aspektů behaviorální ekonomie. Na konci práce je vypracováno doporučení pro efektivní tvorbu komunikačních strategií reklam na důchodové spoření.
Prospect Theory in the Cryptocurrency Market
Coufalová, Kristýna ; Kukačka, Jiří (vedoucí práce) ; Kučera, Tomáš (oponent)
Tato práce zkoumá potenciál kumulativní prospektové teorie k vysvětlení bu- doucích výnosů kryptoměn. Navíc, studie zkoumá, zda předpovědní síla hod- noty kumulativní prospektové teorie přetrvá, i když se hodnota kumulativní prospektové teorie vypočítá z procentuální formy výnosu (například 5%) místo desetinné formy výnosu (například 0,05). Použitím rolujícího vzorku 200 kryp- toměn s nejvyšší tržní kapitalizací pro každý měsíc od března 2017 do března 2023 jsme zjistili, že, bez ohledu na použití výnosů v procentuální nebo de- setinné formě, kumulativní prospektová teorie produkuje srovnatelné abnor- mální výnosy portfolia a potvrzuje tak hypotézu, že kryptoměny s vysokou (nízkou) hodnotou kumulativní prospektové teorie generují nízké (vysoké) nás- ledné výnosy. Klasifikace JEL G11, G12, G41 Klíčová slova Prospektová teorie, Kumulativní prospek- tová teorie, Kryptoměna, Behaviorální ekonomie Název práce Prospektová teorie na trhu kryptoměn E-mail autora 31078966@fsv.cuni.cz E-mail vedoucího práce jiri.kukacka@fsv.cuni.cz
Behaviorální ekonomie: Kolik nás stojí společenské normy?
FERENTS, Pavlo
Tato bakalářská práce se zabývá společenskými normami a vztahy na pracovišti z pohledu behaviorální ekonomii. Teoretická část definuje základy behaviorální ekonomie ve srovnání s klasickou a neoklasickou ekonomií, a vysvětluje existující konflikt mezi těmito ekonomickými školami. Na daná východiska následně navazuje přehled současných studií k vybrané problematice. Cílem praktické části je zjistit cenu společenských norem na pracovišti prostřednictvím analýzy sociálních vztahů v organizacích. Výzkum je založen na dotazování zaměstnanců napříč různými organizacemi v rámci České republiky a zaměřuje se na terciární sektor. Data z průzkumu jsou analyzována pomocí jednovýběrového T-testu a dvouvýběrového T-testu. Následně je implementována jednofaktorová ANOVA, která analyzuje závislost mezi cenou společenských norem a specifickými faktory. V závěru jsou výsledky výzkumu interpretovány vzhledem k manažerským postupům ve firmě.
Irrationality in the perception of money
Juhásová, Zuzana ; Chytilová, Julie (vedoucí práce) ; Želinský, Tomáš (oponent)
Iracionalita je fenomén, ktorý je prítomný vo všetkých stránkach života. Ľudia nekonajú z pohľadu ekonomickej teórie v mnohých situáciách racionálne a často krát si to ani neuvedomujú. Táto práca sa venuje problému iracionality pri vnímaní peňazí a približuje odchýlky od racionálneho rozhodovania sa. Najprv oboznamuje s tým, čím sa zaoberá behaviorálna ekonómia a aké má miesto medzi ostatnými vedami. Prináša prehľad histórie jej vzniku a osobností, ktoré najväčšmi ovplyvnili jej vývoj. Stručne sumarizuje najčastejšie používané metódy výskumu. Ďalej je priblížený koncept racionality, jednak z hľadiska klasickej ekonomickej teórie a tiež ako ho poníma behaviorálna ekonómia. Jadrom práce je experiment, ktorý je prejavom iracionality vo vnímaní peňazí, sú opísané štúdie, ktoré ho skúmali a nakoniec je popísaný prevedený vlastný prieskum, ktorý overuje prítomnosť neracionálneho správania sa.
Lekce behaviorální ekonomie v prevenci: jak také bojovat s covid-19
Bauer, Michal ; Chytilová, Julie
Přispět k omezení šíření viru covid-19 dnes může každý z nás svým každodenním chováním. Poznatky dosavadních výzkumů z oblasti behaviorálních věd ukazují, jak mohou být jednotlivci, soukromé organizace i státní instituce nápomocni při změně chování v oblasti prevence. Díky výzkumům poměrně dobře víme, jak se virus nejčastěji přenáší a jaké jsou efektivní formy preventivního chování, které mohou přenosu bránit. Velmi účinné je v tomto ohledu důkladné mytí rukou mýdlem, omezení sahání si na obličej a potlačení kašlání a kýchání do volného prostoru. Výzkumy však také ukazují, že informovanost o tom všem ke změně chování lidí často nestačí. Lidé totiž mají sklon zapomínat, roli hraje únava a nepozornost, mnozí lidé mají tendenci prokrastinovat a nedělat věci, které by vědomě dělat chtěli. Je rovněž těžké změnit jejich dlouhodobě zavedené návyky. Většina výzkumných poznatků pochází celkem přirozeně z rozvojových zemí, kde šíření nakažlivých chorob bylo mnohem aktuálnějším problémem než v ekonomicky rozvinutých zemích. Velký přínos mají často snadné drobné připomínky. Veřejná dostupnost zařízení na mytí rukou často nestačí k tomu, aby je lidé používali. Důležitou roli hraje jejich vhodné umístění ve veřejném prostoru a viditelnost. Důležité je přemýšlet nad tím, jak vytvořit prostředí, v němž je cílené chování jednoduše proveditelné, lidé ho mají stále na paměti a postupně si ho zautomatizují. Bariérou pravidelného a řádného mytí rukou v soukromí jsou často zvyky, jako železná košile, kterou je těžké měnit. Lidé mají sklon si mýt ruce příliš rychle a nedokonale. I když člověk ví, jak si správně mýt ruce, dělat to soustavně mnohokrát denně, po dobu alespoň dvaceti vteřin není jednoduchý úkol.
Nudging a jeho etický rozměr
Král, Jan ; Báča, Ladislav (vedoucí práce) ; Vranka, Marek (oponent)
Bakalářské práce "Nudging a jeho etický rozměr" popisuje téma aplikovaných ekonomických, psychologických a komunikačních znalostí a principů o lidském chování, rozhodování a přesvědčování do praxe, a to skrze teorii nudgingu. Tuto teorii dává do kontrastu s filosoficko-etickými principy, které se k tématu váží, aby tak bylo možné poukázat na případnou etičnost a neetičnost. Dělá tak na dvou částech. První část pokrývá definici, historii, vývoj a uplatnění teorie nudgingu jako praktické intervence postavené na poznatcích behaviorální ekonomie. Druhá část pokrývá obecnou filosoficko-etickou rovinu, a to skrze identifikaci historických filosofických a etických principů v nudgingu. Následně se věnuje konkrétním kritickým bodům, které se k tématu váží, aby bylo možné přijít s obecnými principy etičnosti.
Application of behavioural economics on pricing page.
Oravec, Jakub ; Stříteský, Václav (vedoucí práce) ; Lorenc, Václav (oponent)
Tato práce se zaobírá designováním a optimalizací ceníku na webových stránkách s využitím poznatků z oblasti behaviorálních věd. Pro tento účel byl realizován kvantitativní výzkum. Na vytvořené webové stránky se testovaly dvě verze ceníku nadizajnované v souladu s poznatky behaviorálních věd a architekturou volby. Obě sledované verze směřovaly zákaznických volbu na odlišný variantu služby a následně se testoval vliv na preference a racionalitu volby respondentů. Na vyhodnocení dat byla použita popisná statistika, testování hypotéz a analýza dopadu na výnosy. Aplikací kombinace vybraných poznatků bylo zjištěno, že dokáží ovlivnit rozhodování zákazníka a preference zákazníků mezi jednotlivými variantami nabízené služby. Testováním byl prokázán vztah mezi zobrazenou verzí ceníku a volbou sledovaného objektu. Zároveň je možné vhodnou architekturou designu online ceníku za pomoci poznatků behaviorálních věd pozitivně ovlivnit výnosy z prodeje a konverzi zvoleného variantu, při poměrně nízkých implementačních nákladech, což bylo prokázáno na příkladu z českého trhu.
Zmírňování kognitivních zkreslení: Jak udělat rozhodování v byznyse racionálnější?
Kučera, Tomáš ; Cingl, Lubomír (vedoucí práce) ; Potužák, Pavel (oponent)
Tato práce se zabývá kognitivními zkresleními, zejména pak konfirmačním zkreslením, a různými přístupy k jejich zmírňování. Práce rozebírá tři hlavní kategorie strategií pro zmírňování kognitivních zkreslení, a sice zvyšování pobídek, nastavení okolního prostředí za účelem vyhnutí se nebo vyvážení zkreslení, a trénování lidí, aby byli schopni rozpoznat situace, ve kterých se zkreslení může projevit a aby byli schopni jeho efekty zmírnit. V práci je popsán experiment, který zkoumal, jaké typy informací si lidé vybírají a jaké jsou dopady tréninku na zmírnění zkreslení. Výsledky ukazují, že konfirmační zkreslení se projevilo jak ve výběru informací, tak při jejich zpracování a že trénink efektivně snížil úroveň konfirmačního zkreslení o 33 % na 5% hladině významnosti. Trénink pro zmírnění zkreslení byl ve formě krátkého videa, které zahrnovalo informace o konfirmačním zkreslení, o jeho dopadu na úsudek a také vysvětlovalo mitigační strategie.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 15 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.